top of page

טבע-תרפיה - Nature Therapy

עודכן: 27 במרץ


האם גם אותך פקד מקרה של "פיסת טבע שאבדה" - תחושה כי הקרקע נשמטת מתחת לרגליים, המלווה בייאוש ואוזלת-יד מול מכונות המודרניזם וקצב החיים ההולך וגובר? ואיך הדבר קשור לדיכאון, תלישות וייאוש בעידן הפוסט-מודרני? 
במאמר הבא אשלב טיפים וטכניקות לחיים בריאים ומאוזנים יותר. תחילה נבין מה הקשר בין התרחקות האדם מהטבע וצמצום חיי הקהילה - לבין תופעות דוגמת חרדה, בדידות וניכור בעידן בו אנו חיים. בהמשך נבין כיצד השהות בטבע מרפאה מאזנת ומאפשרת חיים בריאים, מאוזנים ומלאי חיוניות, שייכות ומשמעות.


מהי טבע-תרפיה?
תרפיה בטבע, או אקו-תרפיה, הינה גישה טיפולית המשלבת את החוויה בטבע בתהליכי ריפוי נפשי והעצמה אישית. טבע תרפיה רואה בטבע כבן-ברית בתהליך ההחלמה והעצמה. המושג מתייחס למגוון רחב של פעילויות טיפוליות המתקיימות בסביבה טבעית או שמשתמשות באלמנטים מהטבע כחלק מהטיפול. שיטת הטיפול בטבע רואה בטבע כבעל יכולות ריפוי ומאמינה בכוח האדם להחלים ולרפא את עצמו וביכולת הטבע להעצים את התהליך. המפגש יכול להתקיים בפינה ביער, בחוף הים או במדבר - לכל אחד מהמרחבים השפעה שונה על הסטינג הטיפולי ומאפייניו. 

הסיפור האישי – כיצד נולדה קליניקת היער?

באביב 2018, עברתי להתגורר בבית קטנטן ישן ורעוע בשיכון הדרומי בזכרון יעקב. בית קטן עם גינת בר ובה מבקרים תדיר צבאים קיפודים, צבים, תנים וחזירי בר - וחלון ענק הצופה אל היער, גן עדן. אלף גוונים וריחות של ירוק. שום דבר מלבד היער לא חיבר אותי לאזור - לא הכרתי שום אדם, שום עבודה לא חיכתה לי. נמשכתי אל האופי המתוק של הבית והחלון הענק הפונה אל עמק האינסוף. מוקסמת הייתי נרדמת צמוד לירח כשהוא חוצה את השמים. לפני עלות השחר הייתי מתעוררת עם ציוץ הציפורים. קסם.

כמה חודשים אחר כך, ללא התראה או הסבר, החל איום יומיומי להעפיל על ציוץ הציפורים בבקרים. קולות עמומים של מכונות-ענק הפרו בגסות את השקט שסביב. הימים הפכו בלתי נסבלים עם רעש נוראי בלתי-פוסק מבוקר עד שקיעת השמש. המומה וכואבת עקבתי אחרי המכונות כשהן כורתות את עצי היער בזה אחר זה וממלאים בבטון כל חלקת אדמה יבשה. בתוך כמה חודשים הפך העמק לאתר בנייה ענק ורועש, הומה פסולת בניין, סיגריות ופלסטיק. שלט גדול הונף בכניסה מעל שער פלדה - ולידו הוצבו שומר עם צי של טרקטורי-ענק. באופן רשמי 'גבעת הצבאים' השלווה הפכה ל'פארק היין'.

(ראה קישור מטה). 


השמחה והמרגוע התחלפו בתחושות של כאב, טלטלה ובעיקר חוסר אונים לנוכח ההרס המאסיבי והשיטתי של 'היער שלי', שהיה ואיננו עוד. אחוזת-שליחות והקשבה לאחיי העצים העומדים וחסרי הקול, עברתי בי הגבעות לאסוף פקעות בר - רקפות, כלניות, נוריות סייפנים - מיהרתי לטמון אותם באדמה תחוחה בגינה, הרחק מאיום המכונות. חברתי אל שכניי המודאגים וניסינו להטות את הכף. אולם לשווא, כל מה שניסינו, וכל מי שאליו פנינו המועצה התקבל באטימות. דבר לא עזר. עד תחילת הקיץ הגבעות המוריקות סביב גולחו לכדי עוד ועוד שטחי נדל'"ן, הזהב של העת החדשה.  


הטראומה הזו הותירה בי תחושת ייאוש לנוכח הדורסנות וההרס שמותיר אחריו 'האדם הלבן' המודרני, אולם כאב זה השריש בתוכי ניצנים של רצון עמוק לריפוי. נולדה בקרבי בקשת-עומק להתחבר ליחסי גומלין מחודשים בין האדם והאדמה -קשרים המבטאים הדדיות - לצד רצון עמוק לשלב בחדר הטיפול את גישת טבע-תרפיה. לרפא את המקוטע, לרווח את הנשימה בין מחשבה למחשבה ולעזור לאנשים לשוב הביתה, אל המקצב הטבעי, אל הרחם אותו מציעה אמא אדמה. טיפול וליווי תהליכי התפתחות בטבע: פרטני ו/או קבוצתי באמצעות כלים ומודלים המעלים נוכחות, חוסן ומודעות, ריפוי, תודעה רחבה וחדוות היצירה - המחוברים כולם לזכרון השבט שאנו חלק ממנו וראיית האדם כמכלול - חיבור האדם לטבע. 

כך נוצר שינוי משמעותי בחיי - מהיותי מורת דרך המלווה תיירים ומשלחות-הסברה ברחבי הארץ, התכנסתי לתפקידי ושליחותי כמנחת קבוצות טיפוליות בטבע - משך תקופת הקורונה ואחריה חיברתי את העשייה שלי לטבע הקרוב: הדרכתי חוג יער שבועי בסגנון 'שומרי הגן', הנחתי מעגל נשים ויצירה בטבע והקמתי קליניקת יער בזכרון יעקב. 


מהות הטבע-תרפיה

בלב הטבע-תרפיה עומדת האמונה העמוקה בקשר העתיק והבלתי נפרד בין האדם לטבע. ההכרה הזו, מחוברת לשורשים הקדמוניים של התרבות האנושית, והיא מובילה אותנו להבין את החשיבות הרבה של הטבע בחיינו - לא רק כמרחב פיזי, אלא כמקור אנרגטי בר-קיימא וזמין לבריאותנו הנפשית והגופנית. הקשר והדיאלוג בין האדם לטבע מהווים מקור לריפוי, העצמה וצמיחה רגשית. 


בעידן המודרני, כאשר ההתרחקות מהטבע הופכת לתופעה נפוצה יותר ויותר, רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו במצב של ניתוק, דבר המשפיע לרעה על איכות החיים שלנו. אם בעבר בילינו את מרבית זמננו בשהות בטבע והתגברות על אתגרי היומיום בקצב 'איטי' שתואם את הטבע הפנימי, כיום קצב החיים הולך וגובר. יותר ויותר אנשים מבלים את זמנם כשהם 'נבלעים לתוך המסך', חשופים לאינסוף גירויים בקצב מואץ, שאינם בהלימה עם הטבע הבסיסי הפנימי עמו הגענו לעולם. כך בהדרגה, נוצר מיסוך וניתוק אשר הולך וגדל ובהמשך יכולים להוביל לתחושת תקיעות, אובדן דרך, חרדה, דיכאון ותסמינים גופניים. 


בתגובה לכך נולדה גישת טבע-תרפיה, הרואה בטבע כמשאב טיפולי על-סופי ואת האדם כמכלול, חלק בלתי נפרד מהסביבה הטבעית. הטיפול בטבע, המוגדר כטיפול ממוקד-חוויה, מזמין אותנו להיות נוכחים באופן מלא בסביבה הטבעית המשתנה עם מעבר העונות וחילופי האור בין היום ללילה. השהות בטבע מעוררת את החושים שלנו, מחדדת את תחושת החיות ומגבירה את האנרגיה החיונית בנו. תרפיה בטבע מציעה לנו לשחזר ולחזק קשר זה, מתוך הכרה והערכה לכוח הריפוי העצום הטמון בטבע. הספרות המחקרית שופעת דוגמאות המשקפות את השפעת הטיפול בטבע על המערכת החיסונית, מערכת העצבים והמערכת האנדוקרינית (קישור מטה).


אין ספק, בעידן שבו המרחק מהטבע רק הולך וגדל, החזרה אליו דרך טבע-תרפיה היא לא רק מעשה של ריפוי אלא גם פעולה של התחברות מחודשת למהותנו האנושית-האוניברסלית. אני עצמי מאמינה בכוח המרפא של הטבע ובחשיבות הקשר האנושי המיטיב והמרחב הבטוח הנדרשים לקידום תהליכי גדילה, התפכחות והתפתחות אישית.


כיצד הטבע מחבר אותו פנימה ומאפשר תהליכי החלמה, העצמה וריפוי

  • הפחתת לחץ ומתח: חשיפה לטבע תורמת לירידה ברמות הסטרס והחרדה, כאשר נופים טבעיים וצלילי-טבע מרגיעים את המוח ומביאים לרוגע נפשי.

  • שיפור מצב הרוח: שהות בטבע יכולה להעלות את המורל, לספק אנרגיה חיובית ולהקל על תסמיני דיכאון.

  • קידום המודעות והנוכחות: פעילויות בטבע כמו הליכה/ ריצה שקטה, צפייה בצמחייה ובבעלי חיים - מעודדות מדיטציה ומודעות מלאה, תורמות לרווחה נפשית.

  • העצמה ופיתוח אישי: הטבע מציע אתגרים ופעילויות המאפשרים ללמוד על עצמנו, לגבור על פחדים, לשפר ביטחון עצמי ולקדם צמיחה אישית.


דוגמאות לתרפיה בטבע:

  • הליכות טבע: טיולים והליכות בטבע עם מטרה להיות נוכחים ולהתבונן בסביבה.

  • גינון תרפויטי: עבודה בגינה או חווה כחוויה של חיבור לאדמה ולצמחיה.

  • מדיטציה בטבע: תרגול בסביבה טבעית לחיבור עמוק יותר עם עצמו והטבע.

  • הבעה ויצירה בטבע: יצירת אמנות מחומרים טבעיים או בהשראת הטבע לביטוי רגשות ועיבוד חוויות.


על ההיסטוריה של השימוש בטבע לצרכים טיפוליים, החל מטקסים שמאניים ועד לתקופות המודרניות


השימוש בטבע לצורכי ריפוי וטיפול הוא מסורת עתיקה, שהתפתחה והשתנתה לאורך ההיסטוריה. כבר בטקסים שמאניים של תרבויות קדמוניות, הטבע שימש כמקור חיוני לחיבור רוחני ופיזי, המאפשר ריפוי ותיקון. השמאנים, אשר נחשבו לחוליות המקשרות בין העולם הפיזי לעולמות הרוחניים, ניצלו את הטבע לטקסים, להכנת תערובות רפואיות ולמדיטציות, מתוך אמונה שהטבע הוא מקור לאנרגיות ריפוי.

במהלך ההיסטוריה, הקשר בין האדם לטבע והשימוש בו לצרכים טיפוליים המשיך להתפתח. בתקופות המודרניות, עם התקדמות המדע והרפואה, גישות טיפוליות שונות החלו להתבסס על הרעיון שהטבע יכול לסייע בתהליכי ריפוי נפשי וגופני. שתיים מהגישות הבולטות שקדמו להתפתחות הטבע-תרפיה הן הטיפול האתגרי והגינון הטיפולי.


הטיפול האתגרי

הטיפול האתגרי מתמקד בשימוש בפעילויות חווייתיות בטבע, כדי לעודד התמודדות עם אתגרים ופיתוח כישורים אישיים וחברתיים. דרך פעילויות כמו טיפוס סלעים, ראפטינג והליכה בשטח, המשתתפים נחשפים למצבים אתגריים בבטחה, תוך קידום ערכים של עבודת צוות, אמון הדדי, והתמודדות עם פחדים ואתגרים אישיים. כך למשל, עמותת אתגרים נוסדה ב-1995 ומשנה את חייהם של ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות באמצעות פעילויות ספורט אתגרי בטבע בתחומי האופניים, החבל והשייט (קישור מטה). אני עצמי הדרכתי קבוצות של אתגרים במשך שנתיים. ליווינו תלמידים על הרצף (אוטיזם) בתחחום החבל, במסגרת התנדבותי בעמק המעיינות כסטודנטית בעמק הירדן. היה זה מדהים לחוות יחד איתם כיצד התגברות על האתגרים בסביבה בטוחה בטבע אפשרה קפיצות דרך משמעותיות שקרוב לוודאי לא יכלו להתרחש בסביבה סטרילית בין כותלי הכיתה.  


גינון טיפולי

גינון טיפולי הוא גישה אחרת, המתמקדת בתהליך הגידול והטיפוח של צמחים כאמצעי לריפוי נפשי ושיפור מצב רוח. עבודה בגן מאפשרת לאנשים לפתח קשר עם הטבע, לחוש אחריות, לראות תוצאות ממשיות למאמציהם, וליהנות מתחושת שלווה. הגינון הטיפולי נמצא בשימוש גם בטיפול באנשים עם מוגבלויות, בקשישים, ובאנשים הסובלים ממחלות נפשיות או מתחוסת לחץ כרונית.


טבע-תרפיה של ימינו לוקחת את האלמנטים הללו - החוויה, האתגר, הקשר הישיר עם הטבע והיכולת לרפא דרך תהליכים טבעיים - ומשלבת אותם בגישה הוליסטית שמטרתה לקדם את הבריאות הנפשית והגופנית של האדם.



מקרים מחקריים ודוגמאות של טבע תרפיה

התפיסה העומדת בבסיס גישת הטבע-תרפיה היא תפיסת הטבע כמרחב טיפולי אשר המפגש עמו וההתנהלות בתוכו מעלים תכנים רגשיים רלוונטיים לאתגרי היומיום. באחד מיישומי הגישה הוא בניית "בית בטבע". מודל עבודה זה אשר מאפשר העלאת תכנים הנוגעים למהו בית, עד כמה ניתן לשמור עליו, מה מכיל הבית וממה הוא בנוי, עד כמה הבית קשור לסביבתו וכן הלאה. במסגרת הטיפול יוצא המטפל עם האדם או הקבוצה אל הטבע ובמסגרת המפגש עמו מוצעות פעילויות שונות המותאמות לתוכנית הטיפולית: סטינג קבוע של שעה ומקום, לצד פעולות "טקסיות" קבועות של הבערת מדורה והכנת תה, חיפוש אלמנטים טבעיים אליהם המטופל חש חיבור וכן הלאה. העיבוד הרגשי של התכנים המתעוררים במפגש עם הטבע הם שמהווים את הבסיס לריפוי והעיבוד הרגשי. (מתוך מאמרו של רונן ברגר - טבע תרפיה, קישור מטה).


טבע תרפיה עם מוריה - הדדיות וסנכרון בין האדם לטבע 

ארבעה צירים מרכזיים בעבודה בטבע בהשראת מאמרו של אסי שורק: 'טיפול בטבע ובודהיזם' (מאמר מטה):


1.      תפאורה משתנה – מזג האוויר, אופי הטבע (מדבר ים יער). 'התפאורה' שבה מתקיים המפגש הטיפולי 'סטינג' מאפשרת לחלקים אחרים בתוכי לצוף על פני השטח. האדם חי בסביבה פועמת דינמית ומשתנה – וכך גם הצמחים ובעלי החיים. כשהאדם קשוב לתהליכים המתרחשים בטבע, חווית הלמידה וההתפתחות האישית שלו שלמים. כך למשל: מדבר מתחבר עם חשיפות, ים עם סערת רגשות/ חופש ומרגוע, יער עם רחמיות, רכות וכן הלאה. 


2.      השלכה – יציאה מהפתולוגיה האישית אל העולם שמעבר לאדם. הטבע הוא סטודיו פתוח המזמן מפגש עם 'קלפי טיפול השלכתיים' מתוך העולם שבה נטוע הסטינג הטיפולי. כך למשל, הנמלה - חריצות, צב - בית, הציפור – אופק ובהירות/ חופש/ אחר. כשאדם אומר על העץ 'הוא נראה בודד'. על הצב – 'זה מדהים שיש לו בית על הגב כל הזמן'. על הנמלה – 'היא עובדת קשה'. זוהי השלכה מתוך עצמי על הטבע ובכך פתח לשיח עיבוד הכלה וריפוי.


3.      השראה ופרספקטיבה הטבע כמטאפורה: תהליכי נביטה וקמילה – מספקים השראה ונחמה לגבי מעגל החיים. מכוער או יפה – נקי פה או מלוכלך. המטפל מתבונן יחד עם המטופל על מחזוריות הטבע ורותם אותם להתמודדות עם מעגל החיים של אובדן, צמיחה והתחדשות.


4.      סינכרוניזציה וחיבור אל הרובד המטאפיזי של החיים – כשאדם עסוק בתכנים של ערפול פנימי – ואז עובר עיט והמטפל מפנה את תשומת הלב של המטופל לכך – באה התבהרות. אופק. כשמשהו קשה לנו ויש תקיעות – באה רוח, יכולת לנוע מהקיפאון. 



רגעים מחדר הטיפול - קליניקת יער

להילה (שם בדוי) היה מפגש משמעותי מאוד עם הכלנית האדומה - צמיחה, שיא הפריחה וקמילה - ריקות. המפגש השבועי עם הכלנית עורר בה את הכאב הבדידות ותחושת הריקנות לנוכח זקנה וקמילה אותם מעגל החיים מזמן. היא צפתה בתהליכים הפנימיים שלה דרך קמילת הרקפת האדומה. כיצד כל אנרגית החיים שלה מופנים לטובת פריחתה המהפנטת לכמה ימים בודדים, או-אז היא קמלה ומתה. המאורע הפגיש עם שאלות איתן התמודדה באותה עת: ריקנות ותכלית החיים, מהותם וסופם הבלתי-נמנע. הריפוי שיצרנו במפגשים הבאים היה בשיחה והבעה. הילה ציירה את הכלנית בצבעי אקריליק אדומים על קנבס. ובכך נוצר עיבוד וחיבור לנצחיות הנשמה והאפשרות להנציחה ולעבד את התחושות הקשות איתן התמודדה. 


נירית היתה מגיעה אל המפגשים כשהיא חסרת סבלנות ומוטרדת. באחד המפגשים התבוננה על הנמלים העמלות אשר חרצו את האדמה ואמרה "נראה שהיא לא סובלת מחרדות. היא בקצב שלה, בטוחה בעצמה." ואז בבהמשך אותה פגישה תפנית המבטאת את הלך הרוח הפנימי "הנמלה נראית מפוחדת. מאז ומתמיד אני מפחדת". כלומר הטבע מאפשר עולם השלכתי אשר מפגיש אותנו עם הטבע הפנימי של הנפש שלנו - ונותן להם מרחב בריא ובטוח לעיבוד. 


זחלי המשי מלמדים אותנו שיעור נהדר על התמסרות ונוכחות: "התולעת הרי לא יודעת שהיא תהיה פרפר, היא עכשיו צריכה לאכול ולהתחזק - היא לא יודעת מה יבוא" (מתוך ספרו של מאיר שלו 'גינת בר'). המוכנות של הזחל לתת את כל כולו, בלי לדעת כי עוד רגע יתגלם לכדי פרפר מרהיב ואיתן - כך גם בחיים, היכולת לחיות את הכאן ועכשיו, ללא היאחזות בעבר או בעתיד, מלמדים אותנו על התמסרות אל הדרך והאתגרים שהיא מציעה. התמדה יומיומית אשר מביאה לתוצאות אשר בתורן מעלות את הביטחון העצמי ורמת האפשור בחיינו - ומשם את החופש ליצור ולהתגלם במלוא הפוטנציאל.

אם גם אתכם פוקדים תחושות של חדלון, כאב או תלישות - ותרצו לחזור אל כוח החיים הטמון בכם וחיבור לשבט האדם שאתם חלק ממנו - מוזמנים לבוא לטיפול טבע-תרפיה בקליניקת-יער בבן שמן. 


לטבע-תרפיה עם מוריה   https://bit.ly/3AQsNyv

צור קשר  054-209-9720



מבנה המאמר:


מקורות:

28 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page